7 april 2011

Äggfunderingar

Vad är för nåt med kokta ägg nu för tiden? Hur man än gör så fastnar alltid skalet i ägghelvetet när man skalar det. Utan att överdriva åtta gånger av tio. Jag vill påstå att när jag var yngre var det tvärtom, det gick bra att få bort skalet åtta gånger av tio. Och det leder ju till nästa fråga, varför fastnar skalet i ägget? Jag tycker mig ha försökt med det mesta men det följer som inget bestämt mönster å skalet sitter retsamt fast när man försöker pilla bort det. Ägget ser mer ut som en perforerad tvättsvamp än ett ägg när man är klar. Eller romantiserar jag mina barndoms äggminnen? Var det i själva verket mamma som alltid skalade äggen så jag vill bara tro att jag kommer ihåg att skalet aldrig fastnade just därför att jag aldrig skalade dom själv. Fast nog har väl jag skalat ägg längre än så. Går hönsen månne på en annan diet nu för tiden? Eller dom sägs ju vara mera frigående nu, dom kanske är lyckligare. Lyckligare höns kanske ger helvetes svåra skal att skala. Vad det än beror på, eller om jag bara inbillar mig... Jobbigt som fan är det i alla fall.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Det är så. Men färska ägg fastnar lättare i skalet tycker jag, än de som snart går ut. Lite salt i vattnet å inte bort me vattnet som äggen ligget i för snabbt.. Kallvatten på, åsså dra en stund. Eller så blir allting svart, eller ja vet inte.. öhh

Loo sa...

Öhh.. I-landsproblem kanske eller.. Höhö. Ska testa dina råd och återkommer med en rapport. Det är ändå det enda jag gör nuförtiden, skriver rapporter!