22 september 2010

Svampar, alger och könlig förökning

Trodde man hade gått igenom botanik och systematik för gott när man gick ut grundskolan och gymnasiet men där bedrog man sig. Det lustiga är att det inte direkt har fastnat nåt sedan tidigare heller så man kan dra nån nytta av det. Jag är väl helt enkelt inget givet botanikerämne. Linné vänder sig förmodligen i sin grav. Men kiselalger, slemsvampar, bakterier, mossor och nakenfröiga växter (för att inte tala om några hundra till) är nu en smärtsam del av min vardag. Jag drömmer om sporförökningar, protister och röda alger, repeterar per automatik mot bättre vetande och fri vilja namn på lavar och mossor när jag är på joggingtur i skogen. Jag blev nästan euforisk här för någon dag sedan då den mossa jag slumpvis gått på visade sig vara en parasollmossa som man tydligen inte ramlar över varje dag. Tänk er, en parasollmossa!

Jag kan knappt vänta på den kommande tentan i systematik. Nu börjar jag förstå din vardag Jessica.

2 kommentarer:

Ewa sa...

Att studera är ett hårt jobb =)

Jessica sa...

I know. Älskar dig. Dyk ner i slemsvampar och tjofaderittan å allt vad det heter. Du fixar det där ;)