13 mars 2014

Den onda badankan

Jag har i och för sig köpt ekobananer långt innan larmet om giftbananerna kom, plockat en ekologisk vara nu och då när jag handlat och letat bland miljövänligare alternativ. Jag har nu inte gått och blivit hippie över en natt men jag skulle typ ljuga om jag sa att jag inte intresserat mig mer den senaste tiden i och med vår tillökning i familjen.

Det som är mest skrämmande är ju att det finns egentligen inte mycket att göra förutom dom små sakerna om du inte ska bli hyperextrem i jakten på att undvika gifter, flytta ut i en timmerkoja och bli helt självförsörjande. Välja ekologiskt i butiken, köpa ekokläder och välja bort plastleksaker är väl ändå förhållandevis enkelt men resten då? Golvet vi går på, målarfärgerna på väggarna, de mikroskopiska ämnena i skumgummimadrassen, innehållet i din dagcreme eller i ditt schampo, soffan i vardagsrummet osv osv. Ska man bli vettskrämd eller bara acceptera att sån är världen nu?

Ska jag bli en såndär crazy mum som packar undan alla plastleksaker som ges i present? Vart går gränsen mellan brydd och påläst och bara notorisk?

Läs boken i alla fall. Klart det är intressant. 

                     

2 kommentarer:

Ma sa...

Lagom är nog bäst och försöka hitta allternativ då sådant finns till hands. Kunskap har aldrig varit av ondo

Erika sa...

Jag tror att det är jättebra att ha möjlighet att göra medvetna val, men jag tror att man blir knäpp om man går all in. När det kommer till leksaker så hörde jag nu att det gäller främst plastleksaker som är tillverkade tidigare än 2007 och att man med hjälp av luktsinnet kan välja bort såna som luktar mycket plast eller parfym. Bara där kommer man långt. De flesta större företag tror jag har ändrat sin tillverkning, speciellt när det kommer till grejer för de minsta barnen så du kan nog känna lugnet. :) Be de som köper presenter till bäbis att kolla märkningen på eventuella plastprodukter innan bara så behöver du inte packa undan dem. ;)