6 december 2010

Ack och ve

Kaffepulver luktar så jävla gott. Kan sitta och sniffa i timmar är jag rädd. Eldboken är utläst och jag vet hur man fixar en rykande eld, en orykande eld, en gnistrande eld, en ognistrande eld, hur man röker bort mygg och skrämmer vargar. Jaja ni kanske hajar. Nu ska jag ge mig i kast med Två kvinnor, Vargen är värst och Nationalstat och minoritetspolitik. Nån som börjar skönja en röd tråd om vilken kulturhistoria denna kurs behandlar?

Lägenhet 1 är urstädad för imorn bär det av från Bromsgatan och den direkta risken att vakna 500 meter ner i backen. Lyhörd lya detta. Dom smäller med dörrarna som om det var bongotrummor i våningen under LKAB-gubbarna. Då och då kan man även vakna på nätterna, inte av gubbarna då men när dom spränger (inte i lägenheten utan i gruvan) doh. Hela huset skakar och vaggar en till sömns. Nästa adress blir Terassgatan. Man kan säga att man byter upp sig. Upp som i högre upp i världen om man refererar till m.ö.h. Terassgatan ligger så nära på så högt upp som man kan komma i Kiruna, och i Sverige för den delen om man ska bo i lägenhet vill säga. Inte tälta i fjällen, då kan man komma riktigt högt upp. Nä så jag svamlar. Nu ska jag ge plita ner mina reflektioner om boken eld.

1 kommentar:

Ewa sa...

Vardagsmotion för att ta sig upp till nya lägenheten