22 januari 2013

Tisdag kväll å allt är lugnt

Jag och doggsen är ensamma hemma och jag är sjukligt trött. Trots min ofantliga längtan att bara lägga mig ner i soffan och dö en smula direkt efter jobbat stack vi ut på en motionsrunda. Duktigt av mig att stå på sparken medans de drog. Så duktig var jag att jag nu kan jag koppla av med gott samvete.

Till middag överraskade kocken (jag alltså) med ett säkert kort, persisk aubergin gryta.
Blir du sugen så följ receptet nedan, typ..
Du kommer att behöva 2 gula lökar, 3 vitlöksklyftor (big ones), tomatpure och gurkmeja. Grytbitar, vatten, salt, peppar, 1 aubergin, gula linser och en lime. Å så olja såklart.

Fräs lök och vitlök i hela 1dl olja (jag kör med raps).
Tippa ner grytbitar av vad ni än har, ta med fördel sådana bitar med ben (älg är ju given) och ge dom en liten solbränna.
Kläm sen ut en rejäl klick tomatpure i blandningen och på det 1 msk gurkmeja. Rör om och täck det du ser i grytan med vatten. Kranvatten är ett hett insidertips.
Låt puttra så länge som möjligt, det blir bara mörare.
När du tycker att det puttrat klart eller helt enkelt ledsnat kan du krydda på med salt och peppar.
Skiva upp en aubergin, lägg skivorna på hushållspapper eller dasspapper eller vilket papper du nu föredrar. Salta skivorna och låt dem vätska ur.
Berika nu grytan med 1-2 dl gula linser, såna som man äter och en klyftskuren färsk lime.
Under tiden som linserna puttrar med resten använder vi med glädje mera olja som vi häller i en stekpanna. Snåla inte! Kör upp på högsta volym och låter det hela bli varmt. "Fritera" sen aubergin skivorna i oljan tills de får en fin färg.
Lägg dem på ett nytt papper så att dom inte liknar ett gäng småfeta inoljade turister på en sandstrand.
Vid det här laget är du förmodligen ganska hungrig så jag tycker att du kan lägga ner aubergin skivorna i grytan och börja äta. Förslagsvis med ris till som du såklart redan kokat. Eller som jag idag, en skiva tortillabröd.

Och nej det är inte en cykelslang i det övre högra hörnet i tallriken. Det är en aubergin.

Och nej, det blir inte alls en oljig rätt även om du tror det.


2 kommentarer:

Jessica sa...

Älskar dina rättframma beskrivningar! Loo-ve!!

ma sa...

:-D