21 november 2011

Veckorna efter

Ibland går dagarna så fort! Helst när man har en massa tentor som man måste plugga till. Nu är iallafall den sista skriven för terminen och jag kan börja fokusera på annat i vardagen. Som att fånga dagsljuset och jaga. För att inte glömma att jag måste lära mig att fota! Jag fick en kamera av Micke när jag fyllde år och inte vilken som helst utan en systemkamera, jag blir svettig bara jag ska försöka förstå mig på alla inställningar. Jag skulle verkligen behöva en fotokurs. Men det är skitkul även fast jag bara fattar en femtiondedel. Som tur är har hans syster en likadan och hon har haft sin ett tag så jag får snappa upp lite där också.

På tal om att fylla år så är det ju gjort nu för i år. Vi hade det skitmysigt både här uppe och en helg senare med släkten nere i Piteå. Förutom att jag verkar ha fått dyslexi så har jag fått såna himla fina presenter! En fick jag "tjuvöppna" redan i somras för att hinna skjuta in den innan älgjakten som var, svårgissat värre alltså. Presentkort, jakthandskar och BRA solglasögon var annat som gömde sig bakom presentpappret. Mina syskon tyckte att jag kunde piffa till mig emellanåt med en annan klocka än min pulsklocka, likaså Jess och söta Sara som kom med ett halsband. Så tack alla, verkligen!

Som gissat har det som sagt inte blivit mycket annat än plugg de senaste två veckorna. Ingen jakt heller men det ska det bli ändring på nu. Det börjar bli dags att rikta uppmärksamheten mer mot rävar och mårdar. Den 15 november blev det förbjudet att skjuta vissa skogsfåglar så nu är bara orr- och tjädertupparna lovliga. Förutom ripa då. Men de får vila ett tag ändå. Det är alldeles för mycket räv i krokarna och vi har börjat uppmärksamma en del skabbrävar tyvärr. När det blir mycket räv som tex i år då det finns gott om gnagare är risken större att de får skabb och det är varken kul för de stackars rävarna eller för sådana som vi som äger en Zidde. Vi har tom siktat vad vi tror är en skabbis på vår egen gård men inte fått fast den än. Så just nu är det bara till att hoppas att luspudeln våran klarar sig så han inte får det igen!

Inga kommentarer: