16 februari 2011

Straff

Sitter och häller i mig kaffe i ett desperat försök att hålla lite värme. Termometern säger -32 och jag betvivlar inte att den har rätt. Här i lägenheten är det lika kallt som vanligt och jag brukar se till att ha en bok med mig under armen när jag styr mot toaletten för därinne är det varmt och skönt.

Igår hade vi en av riktigt få givande lektioner med en inspirerande inhyrd föreläsare. Han föreläste i och för sig om klimat och väder men han var en aning mera pedagogisk än den lärare vi hade i vår "riktiga" klimatkurs. Sen var han ett fan av straff. Straff är nu bra och riktigt underskattat. Jag tror att vi alla skulle må bättre av lite straff då och då. Han hade ett fint exempel. Han jobbar som bergsguide och guidar folk dagligen uppe i fjälltrakterna där man gör bäst i att hålla koll både på väder, vindar, nederbörd och ja, ni hajar, allt. -Ta vindar, sa han. Det är ju bra att förstå hur dom uppkommer och varför dom blåser som dom gör. När man letar ett ställe att fika på och kanske vandrar lite längre ner i en dal vill man ju gärna slå sig ner där det är varmt och skönt. Man känner att stället man står på ligger i lä och solen gassar men ändå så tänker man att lite längre upp kan man ju gå för att få lite bättre utsikt. Sagt och gjort, man knallar dom där extra minutrarna till det andra stället bara för att upptäcka att högre upp är det inte lika varm och det blåser, man huttrar lite och det känns inte alls lika mysigt att sätta sig ner och äta lunch. Men vad gör man? Jo man får ju gott bita i det sura äpplet. Men! Då brukar jag sätta mig ner och fundera på varför jag inte tänkte på det, vad var det jag glömde och varför blåser det här? Och för att motivera mig extra så ger jag mig själv ett litet straff! Jag säger att nej, nu får du inget kaffe efter maten för du glömde att tänka efter! Så får jag vara utan kaffe tills jag kommer hem.

Fin kille, eller vad säger ni?
Nu ska jag kila på toa, värma mig och byta om. Ny dag, ny föreläsning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte bli utbildningsminister, så att jag kan få lite gehör inom skolväsendet att straff är av nytta, tänk bara på nyttan för folkhälsan om lärarna fick ge starff iform av armhävningar då skulle det inte vara många små degklupar i bänkarna och jag ger mig tusan på att det skulle coola ner en hel del elever med bokstavskombinationer.

Viva el precidente!!!!! (Lisa)


M

Jessica sa...

Här kommer en komplimang från en "degklup" höhö: du är så rolig hoho hihi haha. Skålar med min harmoniska ört-te å hoppas de lagt mer harmoni än örter i det. Go'kväll!