24 februari 2011

Berg å jord, jord å berg

Loggar in här fast egentligen borde jag logga in på skolarbetet. Jag och Zäta har åter igen varit ute på prommis med Morris och ägare. Morris är en labrador och ganska...fysisk, man skulle tom kunna säga att han är lite små burdus. Zidde är en sprinter med sina långa ben och föredrar en mer eller mindre hård yta där han kan ta ut svängarna och springa ifrån ev förföljare. Ett smalt skoterspår med en massa lössnö runtom är därför inte att föredra om man ska finta bort en Morris och Zidde tyckte me jämna mellanrum att Morris inte alls var en alltför rolig prick. Men en ordentlig runda fick vi i alla fall.

Tro nu inte att jag har varit helt oproduktiv. Jag har lagt grunden till mitt arbete idag och förhoppningsvis (om jag slutar skriva här) kan jag få ihop en bra början ikväll. I jakten på mitt material jag behöver hamnade jag hos SGU idag. SGU är sveriges geologiska undersökning och dom kan en massa om berg, jord och sånt och jag fick prata med världens entusiast. Han var så entusiastisk och hjälpsam att han fick mig att vilja bli geolog. Han var tom så trevlig att jag tror att han gjorde min dag. Kanske ringer det inte folk så ofta och vill veta om Weichsel istiderna. Han har alltså i 25 års tid grävt ner sig och forskat om hur istiderna påverkat Sveriges landskap och då inte ens över hela Sverige utan vissa områden. Lite bedrövat konstaterade han att det inte verkade som om någon skulle ta över då han snart skulle gå i pension. Jag anmälde mig nästan. Hade jag vart yngre hade jag kanske gjort slag i saken. Eldsjälar, dom ska inte ringaktas dom.

Nu, tillbaks till skolarbetet.

1 kommentar:

Mamma sa...

"Yngre" det känns nästan som att Du nyss flyttat hemifrån, kanske börjat bli torr bakom öronen :)