21 april 2010

Lite smärtsam fakta

I vanlig ordning har jag bläddrat igenom en träningstidning på morgonen. Inte är det kanske något nytt men man lever inget rättvist liv när man är soffpotatis. Tränar en soffpotatis 30 min och en elitidrottar lika mycket förbränner soffpotatisen sju gram och elitidrottaren 71 gram. Konditionen som alla vet är en smärtsam färskvara straffar även den soffpotatisen etter värre om denne gör ett uppehåll för länge. En otränad person som tränat regelbundet under åtta veckor förlorar hela sin ökning av det maximala syreupptaget inom fyra till tolv veckor utan träning. Som vältränad förlorar man ca 16 % under de första två månaderna. För att en otränad dessutom ska känna en positiv upplevelse av träningen krävs en insats på ca 10-12 veckors regelbunden träning. Knappast "rättvist" va när man vill njuta av den där pizzan.


Zidde tror på effekterna av att vila sig i form.

2 kommentarer:

Ewa sa...

Jag håller med Zidde

Jessica sa...

Du är för plågad. Kom och se gökboet med mig ikväll om du törs ;P vi har i läxa att se den och jag tänkte att det kanske passar damen en dag som denna, vavava??? :) Pössheyy