2 maj 2012

Vårens händelse

Den har jag helt glömt att berätta om. Vi fick ju en fläkt för en dryg vecka sen. Fattar ni, en fläkt! Jag kan inte begära att ni som aldrig levt utan en ska förstå min glädje. Men ni, liksom jag, som har levt och plågats av stekos, londondimmor och gatuköksdoftande kläder någon gång i livet fattar vad jag menar. Ett kök utan en fläkt är som ett hav utan en havsbris. Dålig liknelse kanske men det är så ljuvligt. 

Om ni undrar över den designade..skapelsen framför fläkten så kan jag berätta att vi bor i ett 50-tals kök. 50-tals kök brukar betyda lite speciella detaljer. Ovanför spisen satt en gång ett dekorativt glasfönster i en mindre dekorativ stålram. Någon gång (kanske väldigt längesedan) gick glaset sönder och ersattes av något så kreativt som frigolit. Frigolit kan måhända vara bra när det ska isoleras men det är inte vidare vackert så när Micke satte upp fläkten (bakom ramen) kunde vi välja mellan att ha kvar den fula frigolitskivan, riva-spackla-slipa-måla-väggar-tak eller tapetsera en tunn träskiva. Ingen av oss hade varken tid eller lust att starta projekt göra-om-köket så det blev en tapet på en träskiva. Mickes pappa var så rar och fixade en träskiva och tapetserade denna och tadaaa så kan det bli!

Sa jag att det är så jävla skönt att ha en fläkt!


1 kommentar:

Ewa sa...

Mera fläkt åt folket